Hukuman maut dahulu kala dan sekarang

23 February 2011

Hukuman-hukuman mati bukan semua diambil oleh negara-negara,cuma negara-negara tertentu saja yang mengambil hukuman maut ini untuk kesesuaian budaya dan undang-undang negara mereka. Hukuman ini dijatuhkan bagi mereka yang telah disabit kesalahan yang serius/berat seperti membunuh,berzina,pembelot negara dan sebagainya…Jom usha2.

1.LETHAL INJECTION / SUNTIKAN MAUT

Suntikan maut ini disuntik di intra vena pesalah dan kandungan dos ubat ini mampu memberi kesan yang cepat pada paru-paru sehingga membawa pada maut..

2.THE ELECTRIC CHAIR / KERUSI ELEKTRIK

Di negara seperti USA, pesalah dihukum dengan menggunakan kerusi elektrik yang diaruskan voltan yang sederhana tinggi sehingga mampu membunuh pesalah tanpa hangus.

3.GAS CHAMBER / BILIK GAS

Pesalah diarahkan masuk dalam bilik gas dan gas beracun dilepaskan sehingga pesalah maut selepas menghidu gas beracun itu.

4.SINGLE PERSON SHOOTING / TEMBAK PERSEORANGAN

Gambar ni time zaman rejim khmer di kemboja dulu.Pesalah / orang awam cuma berdiri dan si pengganas terus menembak kepala dia tanpa belas kasihan..

5.FIRING SQUAD / SKUAD MENEMBAK

Skuad menembak ni masih ada di sebilangan kecil negara bagi menjatuhkan hukuman mati kepada pesalah.

6.BEHEADING / PANCUNG

Contoh gambar di atas di mana si pesalah yang kena duduk sambil menunggu kepalanya BEBAS dari badan dia..

7.GUILLOTINE / PENGGAL KEPALA DENGAN BESI TAJAM

Hukuman maut ini kali terakhir diamalakn di negara Perancis dimana leher kepala orang diletakan di antara 2 kepingan kayu dan pesalah cuma menunggu lehernya di PUTUS dengan bilahan pisau yang besar yang bakal menerjah lehernya.

8.STONING / REJAM BATU

Seperti yang sedia maklum,hukuman merejam batu hingga pesalah mati di amalkan sebilangan kecil di negara-negara arab bagi mereka yang membuat kesalahan seperti berzina.

9.GARROTE

Bayangkan kalau kita kene duduk di atas kerusi itu dan leher dikepit oleh satu alat dan diPULAS-PULAS sampai urat-urat leher putus dan seterusnya tulang leher patah..Hukuman ini dah diabolish kan sebelum masuk tahun 2000.

0 comments:

Pages

Follow Us

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya
v>

Laman Web IPTA Dan IPTS Di Malaysia

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket