Mubarak akui Syeik Ahmad Tayyib sebagai syeikh Azhar BARU!

23 March 2010
RIYADH,19 Mac: Presiden Mesir Husni Mubarak akhirnya mengesahkan kenaikan Dr.Ahmad Muhammad Ahmad Thayyib sebagai Syaikhul Azhar yang baru,mengisi kekosongan jawatan Syaikhul Azhar, setelah wafatnya Syaikh Muhammad Sayyid Tantawi, pada hari Rabu (10/3) lalu, di Riyadh, Saudi Arabia.

Sumber dari As- Syarqu Al Awsat Al Mishriyah, yang memberitakan hal ini mengatakan bahawa Presiden Mesir, pada hari Jumaat (19/3) ini telah mengeluarkan perintah tentang pengesahan kenaikan Dr Ahmad Muhammad Ahmad Thayyib sebagai Syaikhul Azhar yang baru.

Keperibadian Ahmad Thayyib

Dr. Ahmad Thayyib dilahirkan di daerah Disyna wilayah Qina, Mesir.Lahir dari keluarga yang memiliki keturunan hingga ke cucu Nabi Muhammad S.A.W, Imam Hassan bin Ali bin Abi Thalib.Menyelesaikan program Lisencenya di Universiti Al-Azhar jurusan Aqidah wal falsafah pada tahun 1969.Beliau menyelesaikan program Machester di kampus yang sama pada tahun 1971 dan program kedoktoran pada tahun 1977.

Beliau juga ditugaskan oleh pihak universiti untuk menjadi dekan di Fakulti Dirasat al-Islamiyah wa al-Arabiyah, Universiti Al-Azhar di Qina, Mesir.kemudian menjawat jawatan yang sama di wilayah Aswan,Mesir. Ahmad Thayyib juga pernah menjadi dekan di Fakulti Usuluddin di Islamic International University Pakistan.

Beberapa ketika kemudian, beliau ditaklifkan sebagai Mufti Negara untuk Repuklik Arab Mesir. Dan pada tahun 2003, beliau dilantik sebagai Presiden Universiti Al-Azhar hingga sekarang. Pada waktu yang sama menjawat sebagai anggota Majma'ul Buhuts al Islamiyah. Dan dengan jawatan barunya sebagai Syaikhul Azhar, kini secara automatik menepati kedudukan sebagai Ketua dari Majma'ul Buhuts al Islamiyah.

Ahmad Thayyib juga merupakan anggota dari Majlis Tertinggi dalam Tarikat Sufi di Mesir, dan juga merupakan Tarikat Al Ahmadiyah Al khalwatiyah, menggantikan ayahnya yang merupakan pengasas dari tarikat yang berpusat di kota Aswan itu. Sehingga kini, beliau menjadi ketua dari Lembaga Dialog Agama yang berada di Al-Azhar.

Thayyib dikenali sebagai seorang yang sangat aktif dalam menghasilkan buku serta mengkaji tentang ilmiah.Buku-buku beliau banyak bertemakan tentang Akidah Falsafah Islam, beliau juga banyak menterjemah buku-buku berbahasa Perancis yang membicarakan tentang falsafah Islam ke dalam bahasa Arab, beliau juga dikenali sebagai seorang syeikh yang fasih dalam bahasa Inggeris dan Perancis.

Dengan adanya keputusan kenaikan Syaikhul Azhar yang baru ini, Dr.Ahmad Muhammad Ahmad Thayyib akan menjalankan amanahnya seumur hidup sebagaimana Syaikhul Azhar sebelumnya.Al-Azhar pun akan terus berdiri sebagai pusat keilmuan muslim dunia yang utama, setelah mampu bertahan sejak berabad-abad silam
sumber:
www.map2care.blogspot.com

0 comments:

Pages

Follow Us

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya
v>

Laman Web IPTA Dan IPTS Di Malaysia

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket