Masjid Süleymaniye Dibuka Kembali

16 November 2010
Pembangunan kembali Masjid Süleymaniye yang berada di kota Istambul telah selesai, masjid yang indah dan bersejarah itu akan dibuka pada saat Aidil Adha. Pembangunan kembali Masjid Sulaimaniah itu memakan masa tiga tahun.


Masjid Süleymaniye dibina selama era Sultan Suleiman, sangat terkenal dalam sejarah Khalifah Turki, iaitu pada 1551-1558, yang dikerjakan seorang arkitek yang sangat terkenal Mimar Sinan.

Pembangunan masjid yang bersejarah yang merupakan warisan Khalifah Turki Osmani itu mengahabiskan biaya sebesar 21 juta Liras Turki. Ini merupakan bayaran pemugaran yang paling banyak yang digunakan oleh kerajaan Turki untuk sebuah masjid.

Pembangunan kembali masjid itu diawasi secara langsung oleh Gur Pembinaan. Sebuah pasukan dianggotai 200 orang terdiri dari arkitek, seniman, kaligrafi, sejarawan seni, ahli pemulihan, konservator dan pekerja telah bekerja siang dan malam untuk menyelesaikan pembangunan kembalii Masjid Süleymaniye, yang dipandang sebagai lambang budaya Islam.

Salah satu hasil penting dari pembangunan semula ini adalah kubah masjid, kini telah diperkuatkan untuk menahan gempa skala 8 pada skala richter, dan berkat teknik pembersihan semen khusus digunakan pada masjid.

Keajaiban Masjid Sulaimaniah itu terdapat 256 kubus akustik ditemui dalam kubah masjid, dan dalam proses pembangunan semula itu, juga menemukan karya-asal dalam liontin gantung yang menghiasi masjid. Beberapa surat hilang dari suatu bahagian dari Al-Quran, yang ditulis 150 tahun yang lalu ke dalam kubah utama, juga diganti atas keputusan dewan pemulihan.

Sebelumnya pernah dilakukan pembangunan semula (pemulihan) Masjid Süleymaniye pada 1847-1849, dan pada tahun 1960-an 1950s. Upaya terkini bermula tahun 2007, dan Ozekinci menjelaskan:

"Sebagai sebahagian daripada pemulihan ini, seluruh Masjid Süleymaniye diperiksa seluruh bangunan yang ada. Pekerjaan bermula pada kubah, dan menggantikannya dengan lengkap. Pekerjaan yang sangat rumit dan memerlukan kesabaran yang luar biasa itu dilakukan oleh sebuah pasukan dari Universiti Teknik Istanbul yang menggunakan teknik simulasi untuk menentukan, apakah ada atau tidak kubah bukti gempa. Kemudian kita mendapati bahawa masjid sebenarnya boleh tahan gempa hingga getaran 8 skala Richter. Ada beberapa retakan kecil pada kubah, yang diperkuatkan. Bahagian luar masjid itu dibersihkan ", ujarnya.

Semen Pembersihan

Ozekinci menjelaskan salah satu teknik paling penting yang digunakan dalam pemulihan adalah sebahagian pembersihan semen. Dia berkata, "Kami melihat dengan kesedihan yang dalam pemulihan ini dilakukan pada 1960-an", tambahnya.

Berbicara lebih lanjut mengenai usaha untuk menghilangkan struktur bersejarah, Ozekinci mengatakan,''Kami tidak memperbaharui Masjid Süleymaniye. Kami adalah sebahagian daripada sebuah projek yang sangat serius termasuk konservator, ahli pemulihan, arkitek dan sejarawan seni. Yang penting di sini adalah untuk dapat mengembalikan sesuai dengan struktur asal masjid. Kami tidak memperbaharui, melainkan melindungi dan bekerja sesuai dengan keperluan sejarah dan maklumat. Dalam jenis struktur, sangat penting bahawa mereka tidak kehilangan ciri-ciri sejarah mereka. Generasi mendatang harus dapat melihat dan membaca struktur untuk apa yang mereka dan memahami apa yang berbagai era mereka telah. Jadi pemulihan kami benar-benar sebuah usaha perlindungan yang tetap setia pada esensi dari masjid ini. "

256 Kubus Ditemukan Di Dalam Kubah

Ozekinci mencatatkan bahawa beberapa aspek menarik dari masjid telah dijumpai kembali selama berlangsungnya pembangunan semula itu. Sebagai contoh, katanya, kubah utama masjid itu ditemui mempunyai 256 kubus simetris berukuran 15 cm diletakkan di depan dan 45 cm panjangnya.

''Akustik di Masjid Süleymaniye benar-benar luar biasa. Mimar Sinan menggunakan alat-kubus simetris ditempatkan dengan bahagian dalam berongga untuk mencapai tahap superior akustik ", ucap Ozekinci. (M / wb)sumber

0 comments:

Pages

Follow Us

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya
v>

Laman Web IPTA Dan IPTS Di Malaysia

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket