Berniaga Cara Rasulullah

28 February 2012

Seperti kita ketahui bahawa Nabi Muhammad SAW selain seorang nabi dan rasul, seorang pemimpin negara, seorang panglima perang, beliau juga seorang usahawan yang berjaya di zamannya… beliau telah berniaga dari kanak-kanak lagi iaitu berumur 12 tahun sewaktu mengikut pak cik Baginda untuk ke syam berniaga (Anak muda sekarang boleh mengikuti sunah rasul ini iaitu entrepreneur).
Di dalam berniaga Nabi Muhammad mempunyai 4 tips yang selain mendapatkan keuntungan besar juga mendapatkan keberkatan dari Allah.
1. Jujur adalah Brand
Semasa berniaga Nabi Muhammad SAW,anak muda yang dikenali dengan jolokan Al Amin (yang terpercaya). Sikap ini tercermin semasa dia berhubung dengan customer dan pembekalnya.




Nabi Muhammad SAW mengambil stok barang dari Khadijah, konglomerat kaya yang akhirnya menjadi iestri Baginda. Dia sangat jujur terhadap Khadijah. Dia pun jujur kepada pelanggan. Semasa memasarkan barangnya dia menjelaskan semua keunggulan dan kelemahan barang yang dijualnya. Kejujuran boleh dianggap, KEJUJURAN adalah brand Rasulullah SAW.
2. Mencintai Customer
Dalam berniaga Rasulullah sangat mencintai customer seperti dia mencintai dirinya sendiri. Itu sebabnya dia melayani pelanggan dengan sepenuh hati. Bahkan, dia tidak rela pelanggan tertipu semasa membeli.
Sikap ini mengingatkan pada hadis yang beliau sampaikan,
“Belum beriman seseorang sehingga dia mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya sendiri.”
3. Memenuhi Janji
Nabi sejak dulu selalu berusaha memenuhi janji-janjinya.
Firman Allah,
“Wahai orang-orang yang beriman penuhi janjimu.” (Surah Al Maidah 3).
Dalam dunia pemasaran, ini bererti Rasulullah selalu memberikan value produknya seperti yang diiklankan atau dijanjikan.
Pernah suatu ketika Rasulullah marah ketika ada peniaga yang mengurangkan timbangan. Nabi ibarat menjamin customer satisfaction (kepuasan pelanggan).
4. Segmen jualan ala Nabi
Semasa menjual barang dia selalu menunjukkan bahawa barang ini bagus kerana ini.., dan barang ini kurang bagus, tapi harganya murah.
Nabi pernah marah ketika melihat peniaga menyembunyikan jagung basah di celah-celah jagung kering.
Pelajaran dari kisah itu adalah bahawa Nabi selalu mengajar kepada kita agar memberikan good value untuk barang yang dijual. Sekaligus Rasulullah mengajar membuat segman: barang bagus dijual dengan harga bagus dan barang dengan kualiti lebih rendah dijual dengan harga yang lebih rendah.
Contohnya anda adalah dilarang meletakkan barangan tak ori dengan harga barang ori.
Kepada pembaca isuhangat yang berniaga tidak kira berniaga apa pun, part time atau full time. Semoga apa yang diajarkan Baginda Rasul SAW ini boleh kita terapkan dalam bisnis kita dan dapat memberi inspirasi kepada korang…amin…
Posted @ www.isuhangat.net.

0 comments:

Pages

Follow Us

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya
v>

Laman Web IPTA Dan IPTS Di Malaysia

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket