Bersama PMRAM

26 June 2008
PIDATO PIALA PRESIDEN PMRAM


(Gambar sekadar hiasan)

PMRAM akan mengadakan Pidato Piala Presiden pada 1 dan 2 JULAI 2008.
Maklumat lanjut sila klik di sini.SYARAT PERTANDINGAN
dari laman web pmram..

BERSAMA PMRAM

PENDAFTARAN ZAKAT BULANAN

Kepada ahli PMRAM khususnya, sesiapa yang berminat untuk mendapatkan bantuan bulanan daripada Jam'iyyah Syariyyah, pendaftaran bagi mendapatkan zakat Jam'iah Syar'iah masih dibuka.Pendaftaran ini dibuka seluas-luasnya kepada mereka yang berada di Kaherah dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, samada B.A atau M.A.

Bagi sesiapa yang ingin mendaftar, sila berikan salinan pasport dan salinan kerneh (kad pelajar). Sila serahkan di pejabat PMRAM (ikhwah) atau Markaz HEWI (akhawat). Insyaallah, pendaftaran masih lagi dibuka sehingga hari ini.

Insya-Allah zakat bulanan daripada Jam'iah Syariah dapat membantu meringankan kos hidup di Mesir.

Segala pertanyaan, sila hubungi :
Saudara Hanapi Zulkapli (Timbalan Setiausaha Agung PMRAM) ditaian +20119498579
Saudari Halimatussa'diah Mohd Pudzi (Timbalan Setiausaha HEWI) di talian +20114157229

MAKANAN DARI HASIL TILIK

Abu Bakar mempunyai seorang hamba yang menyerahkan sebahagian daripada pendapatan hariannya kepadanya sebagai tuan. Pada suatu hari hambanya telah membawa makanan yang dimakannya sedikit oleh Abu Bakar. Hambanya berkata, "Kamu selalu bertanya tentang sumber makanan yang aku bawa, tetapi hari ini kamu tidak berbuat demikian ?"
Abu Bakar menjawab, "Aku terlalu lapar sehingga aku lupa bertanya. Terangkanlah kepada aku di mana kamu mendapat makanan ini ?"
Hamba menjawab, "Sebelum aku memeluk Islam, aku menjadi tukang tilik. Orang-orang yang aku tilik nasibnya kadang-kadang tidak boleh membayar wang kepadaku. Mereka berjanji membayarnya apabila sahaja memperolehi. Aku berjumpa dengan mereka hari ini. Merekalah yang memberikan aku makanan ini."

Mendengar kata-kata hambanya, Abu Bakar memekik, "Ah! Nyaris-nyaris kau bunuh aku."
Kemudian dia cuba mengeluarkan makanan yang telah ditelannya. Ada orang yang mencadangkan supaya dia mengisi perutnya dengan air dan kemudian memuntahkan makanan yang ditelannya tadi. Cadangan ini diterima dan dilaksanakannya sehingga makanan itu dimuntahkan keluar.
Kata seorang pemerhati, "Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasmu. Kamu telah bersusah-payah kerana makanan yang sedikit."

"Aku sudah pasti memaksanya keluar walaupun dengan berbuat demikian aku mungkin kehilangan jiwaku sendiri. Aku mendengar Nabi berkata, "Badan yang tumbuh subur dengan makanan haram akan merasai api neraka. Oleh kerana itulah maka aku memaksa makanan itu keluar takut kalau-kalau ia menyuburkan badanku."

ALLAH S.W.T. MENOLAK 1 DOA DARI 3 DOA RASULULLAH S.A.W

'Amir bin Said dari bapanya berkata bahawa : "Satu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah S.A.W.
Kemudian Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah S.W.T :
Setelah selesai beliau berdoa maka Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud : "Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T tiga perkara, dalam tiga perkara itu cuma dia memperkenankan dua perkara sahaja dan satu lagi ditolak.

1. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.
2. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.
3. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).

Apa yang kita lihat hari ini ialah negara-negara Islam sendiri bergaduh antara satu sama lain, hari ini orang Islam bergaduh sesama sendiri, orang kafir menepuk tangan dari belakang, apakah ini cantik kita melihatnya ?

Berjalan di TAMAN AL AZHAR KAHERAH 12hb 6

14 June 2008
Salah satu kesibukan kota Kaherah..kawasan ini berdekatan dengan universiti Al Azhar,Masjid Hussien,Masjid Azhar ..ala tempat biasa tunggu bas untuk balik ke Asyir ..tempat inilah selalu berlakunya perebutan menaiki bas 80 palang dengan 24 jim..hehe..
keindahan matahari terbenam di atas bukit taman Azhar.
keindahan di taman aazhar dimana kawasan ni je yang hijau yang lain semua cokelat dengan bertatahkan rumput carpet,pokok yang pelbagai, tasik...baik untuk pandangan mata dan menenagkan hati...memang best kawasan ni...daripada tempat lain..
semua posing...dihadapan pintu depan hadiqah Azhar
makan mee yang dibekalkan sebelum berjalan ke tempat lain..
bergaya untuk kumpulan nasyid terbaru..hehe
Alhadullilah...semuanya berakhir pada 12 malam pada 13hb pagi kami sampai ke rumah masing2 terima kasih kepada penganjur kerana kami dapat mengeratkan ukhuwah sesama azhari..lepas ni nak g mana yek???

Penjelasan isu Pembatalan MOU dan Muadalah dengan Al-Azhar

 Sejak dahulu lagi, pelajar Malaysia dibenarkan menyambung pengajian ke Universiti Al-Azhar tanpa sebarang biasiswa ataupun pinjaman dari pihak kerajaan. Mereka hanya mendapat zakat yang diberikan atas ihsan majlis agama negeri masing-masing ataupun daripada individu tertentu dan yang pastinya perbelanjaan dari ibu ayah sepenuhnya.

Kronologi penyekatan hak pengajian agama di Universiti Al-Azhar

Bagi pelajar yang memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pelajar lepasan pengajian Pondok agama dan pelajar daripada mana-mana kolej yang membuat perjanjian MOU dan Muadalah, layak untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Namun bermula tahun 2001, Sijil Tinggi Agama Malaysia mula diperkenalkan dan menjadi syarat wajib bagi mereka yang ingin menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Ini menyebabkan mereka yang mengambil Sijil Tinggi Agama (STA) atau Sijil Tinggi Ugama (STU) tidak layak mendapat tempat di Universiti Al-Azhar. Seterusnya pada sessi kemasukan 2005/2006, sistem peperiksaan tahdid mustawa mula diperkenalkan bagi pelajar muadalah bagi menentukan mereka berada di tahun empat atau tahun 2, sedangkan sebelum ini mana-mana pelajar muadalah akan terus berada di tahun 4. Pada tahun yang sama juga pelajar dari pengajian Pondok tidak dibenarkan datang secara terus ke sini diatas alasan tiada SPM, STAM ataupun Diploma dari mana-mana kolej yang diiktiraf oleh LAN. Dan akhirnya pada tahun 2008, satu sejarah telah terlakar apabila, perjanjian MOU dan Muadalah dibatalkan. Dan kedengaran ura-ura yang terbaru bahawa pelajar STAM yang mendapat keputusan mumtaz dan jayyid jiddan sahaja yang layak menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Semakin sempit peluang pelajar Malaysia yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah ia angkara tangan-tangan ghaib, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Penjelasan terhadap tohmahan yang sering dilemparkan kepada pelajar agama di Universiti Al-Azhar

- Graduan pelajar Al-Azhar kurang berkualiti kerana kurang berilmu dan tidak fasih bercakap dalam bahasa arab-

Realitinya mungkin ada namun adakah kesemuanya? Mungkin wujud seorang dua yang lemah dan kenapa perlunya dinisbahkan dengan beribu lagi graduan yang berjaya. Bukti bahawa graduan Al-Azhar berilmu dan juga mampu dalam berbahasa arab adalah bukan semudah yang disangka untuk meraih graduan di Universiti Al-Azhar ini. Pelajar Malaysia disini tidak pernah diberi kelebihan untuk mereka lulus peperiksaan dengan mudah kerana silibus dan layanan tetap sama dengan pelajar Mesir sendiri. Mereka mampu untuk menjawab peperiksaan didalam bahasa arab dikira sebagai mampu untuk menguasai bahasa arab. Lagipun tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah. Maka apabila mereka mampu untuk menghabiskan pengajian di Universiti Al-Azhar menandakan mereka memang layak dari segi ilmu yang dimiliki serta mampu untuk berbahasa arab.

- Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu untuk mengajar matapelajaran bahasa arab-.

Saya ingin membawa satu analogi yang mungkin akan membuat kita merenung kembali serta tidak berat sebelah dalam menghukum, adakah mereka yang belajar matapelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris adalah orang yang mampu menguasai bahasa inggeris? Jawapannya pasti tidak,kerana ia adalah bahasa yang untuk memahami matapelajaran tersebut dan bukanlah satu pengkhususan dalam matapelajaran bahasa inggeris. Begitu jualah kondisi pelajar Malaysia yang belajar di Al-Azhar kerana tidak semua pelajar yang datang kesini mengambil pengkhususan dalam fakulti bahasa arab kerana wujudnya fakulti-fakulti lain seperti syariah, usuludin dan dakwah namun kenapa hukuman yang sering dilemparkan tidak adil.

Graduan lepasan Al-Azhar tidak mampu membuat kerja

Apakah bentuk kerja yang diberikan? Adakah ia berada didalam ruang lingkup pengajiannya. Diakui mungkin kelemahan itu terjadi namun ia adalah suatu yang tidak adil sekiranya menilai sesuatu kerja tnpa diberi tunjuk ajar. Mana-mana bidang pun, perlu melalui proses latihan ataupun amali dalam perlaksanaanya. Analogi yang hendak dibawa adalah seorang guru mendapat latihan di maktab perguruan, seorang jururawat juga mendapat latihan di kolej kejururawatan hatta seorang D.O sekalipun mendapat latihan di INTAN. Namun kenapa hukuman berat sebelah ini yang disebarkan.


Adakah kesemua kenyataan diatas ini pernah dibuat kajian? Sebenarnya ia bukanlah satu keputusan dari sebuah kajian namun adalah satu kenyataan dari mulut ke mulut. Kadang-kadang apabila satu benda yang bukan kenyataan tapi sering diucapkan akan menyebabkan pemikiran kita juga berfikiran seperti ucapan tadi. Perkara yang jarang-jarang berlaku tidak boleh dijadikan hujah. Salahkan kami yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah hanya kami pelajar agama yang dipandang sebagai bukan bidang professional, maka layak untuk diadili secara kejam. Izinkan kami belajar ilmu Allah Taala…

penjelasan isu pembatalan MOU dan muadalah dengan Al-Azhar,
silalah melawat http://hewipmram55.blogspot.com

PENERANGAN ISU PEMBATALAN MOU DAN MUADALAH

Disediakan oleh: Nur Mazni Ahmad Pauzi
(Ketua Unit Penerangan & Penerbitan HEWI PMRAM
RAMAH MESRA BERSAMA KETUA EKSEKUTIF
KOLEJ ISLAM ANTARABANGSA SULTAN ISMAIL PETRA (KIAS), KELANTAN
OLEH : DR. JOHARI BIN MAT
MASA : 9 MALAM
TARIKH : 12 JUN 2008
TEMPAT : RUMAH KELANTAN BARU, HAYYU SABI', KAHERAH, MESIR
Program MOU (perjanjian kerjasama) dan program Muadalah diantara kolej agama di Malaysia dan Universiti Al-Azhar mempunyai pentakrifan yang berbeza :
MOU :
Perjanjian kerjasama diantara kolej dan universiti Al-Azhar yang mempunyai maksud hubungan ilmiah, pengambilan tenaga pengajar dari Universiti Al-Azhar dan silibus pengajiannya.
Perjanjian ini dibuat untuk tempoh masa selama lima tahun.
Muadalah :
Pengiktiraf pengajian dari Universiti Al-Azhar untuk kolej tersebut sahaja. Pengiktirafan ini perlu diperbaharui setiap tahun.
Namun ia mempunyai satu maksud yang sama iaitu kesemua pelajar bagi setiap kolej yang membuat program MOU dan program muadalah mempunyai peluang untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar dalam tahun 3 atau tahun 4 mengikut terma syarat yang telah dipersetujui diperingkat kolej masing-masing.
Contoh terma syarat KIAS :
- Bagi pelajar program MOU (ijazah) sekiranya lulus peperiksaan tahdid mustawa akan berada ditahun 4 dan yang tidak lulus akan berada ditahun 3.
- Bagi pelajar program Muadalah (diploma) akan berada di tahun 3 sekiranya lulus dan tahun 2 sekiranya tidak lulus bagi kursus usuludin sahaja dan bagi kursus syariah dan dakwah sama seperti program MOU.
Sebanyak 18 kolej di Malaysia yang telah membuat program Muadalah dengan Universiti Al-Azhar. Setengah kolej memeterai perjanjian program MOU dan muadalah dengan Universiti Al-Azhar dan setengahnya lagi hanya memeterai perjanjian program Muadalah sahaja dengan Universiti Al-Azhar. Sejarah MOU dan Muadalah diantara kolej agama di Malaysia dan Universiti Al-Azhar telah bermula seawal tahun 1990 lagi. Namun kesemuanya kolej tersebut membuat perjanjian kerjasama secara berasingan dengan universiti Al-Azhar mengikut terma syarat kolej masing-masing. KIAS telah pun membuat MOU ini bermula tahun 2000 dalam program ijazah berkembar 3+1 bersama Universiti Al-Azhar dan juga program muadalah bagi pengajian Diploma.
Pada tarikh keramat 22 April 2008, satu surat yang ditandatangani oleh Canselor Universiti Al-Azhar telah membatalkan perjanjian pengajian bagi program MOU dan Muadalah bagi kolej-kolej agama di Malaysia. Tempias dari pembatalan tersebut, maka tertubuhnya satu kesatuan diantara kolej-kolej yang mempunyai program Muadalah dengan Universiti Al-Azhar yang dinamakan sebagai IQBAL (رابطة الجامعات والكليات الإسلامية). IQBAL yang diketuai oleh KUIS dan KIAS sebagai timbalan serta dianggotai oleh kolej-kolej lain.
Pada 7 Jun 2008, IQBAL telahpun sampai ke Mesir bagi membincangkan isu ini dengan pihak Universiti Al-Azhar dan perjumpaan kali pertama telahpun dibuat. Kata sepakat telah dipersetujui oleh IQBAL dengan menulis surat kepada pihak Universiti Al-Azhar. Tujuan surat tersebut bukanlah bermaksud desakan supaya menarik kembali kenyataan yang telah dikeluarkan namun memohon supaya pihak universiti Al-Azhar memikirkan kembali keputusan yang telah dibuat. Dan juga memohon supaya pelajar tahun akhir di kolej masing-masing dapat menyambung pengajian dalam program Muadalah pada tahun ini memandangkan permintaan dari pelajar dan juga persiapan yang telah dibuat. Dan satu jawapan yang agak memberangsangkan serta memberi harapan dari pihak Universiti Al-Azhar ialah mereka tidak akan menganiyai pihak ketiga iaitu pelajar.
Di antara alasan yang agak mengelirukan kenapa dibatalkan perjanjian MOU ini adalah kerana ingin menjaga kualiti graduan lepasan Universiti Al-Azhar. Dan pihak Universiti Al-Azhar telah memberikan beberapa cadangan bagi menyelesaikan masalah ini :

1- Pihak kolej perlu menyediakan satu tapak universiti bagi cawangan Uni. Al-Azhar di Malaysia dan Al-Azhar akan mengeluarkan sijil bagi graduan universiti tersebut.

2- Struktur organisasi perlu mengikut sistem Uni. Al-Azhar. Canselor bagi universiti tersebut mestilah dari kalangan Uni. Al-Azhar sendiri. Dan bilangan pegawai dari Uni. Al-Azhar mengikut bilangan pelajar iaitu dinisbahkan seorang pegawai mewakili seratus orang pelajar dan nisbah tersebut akan terus bertambah.

3- Pihak kolej perlu menyediakan gaji kepada kakiktangan Al-Azhar yang bekerja mengikut taraf gaji yang akan ditentukan oleh Al-Azhar dan ia bukanlah dibawah pengurusan Al-Azhar.

4- Pensyarah yang layak mengajar didalam setiap subjek mestilah mempunyai kelayakan PHD dalam bidang masing-masing. Terbuka kepada pemegang PHD dari mana-mana universiti dan ia tidak tertakluk kepada PHD lepasan Al-Azhar sahaja
Sebelum tarikh surat pembatalan MOU dikeluarkan, Kompleks Yayasan As-Sofa di Negeri Sembilan telah membuat satu majlis pecah tanah bagi cawangan Universiti Al-Azhar di Malaysia pada 12 April 2008 bagi melaksanakan syarat-syarat yang telah diberikan oleh Universiti Al-Azhar. Satu usahasama baik yang terancang.
Satu plan tindakan telah dirangka oleh IQBAL bagi menjamin kedudukan pelajar tahun akhir di kolej masing-masing :
1) Malaysia : menyenaraikan nama-nama kolej yang membenarkan pelajar kolej menyambung pengajian mereka di peringkat ijazah di dalam negara.
2) Mesir :Akan menandatangani MOU dengan Jamiah Kaherah iaitu Universiti Darul Ulum.
(sedikit maklumat tentang Universiti Darul Ulum : salah satu cawangan Universiti Terbuka Amerika bagi bahagian Pengajian Islam dan Bahasa Arab)
3) Morocco : akan menandatangani MOU di empat buah universiti yang bersedia menerima pelajar muadalah dan akan terus ditempatkan ke tahun empat.
4) Jordan : akan menandatangani MOU program berkembar 2+2 dengan Universiti Al-Hasyimiah bagi program pengajian Diploma Bahasa Arab sahaja.
5) Jordan : akan membuat MOU dengan beberapa universiti lain bagi program pengajian Syariah dan Usuludin.
6) Syria : akan membuat MOU dengan sebuah universiti disana. Namun pengambilan adalah terhad kepada 10 orang sahaja bagi satu sessi kemasukan.
7) Indonesia : telah pun membuat MOU dengan Institut Agama Islam Negeri Sultan Thoha di Jambi.
8) Indonesia : akan membuat MOU dengan universiti di Acheh dan Medan bagi menyambung pengajian disana selama satu tahun atau setahun setengah.
9) pihak IQBAL hanya akan menandatangani MOU dengan Institut Pengajian Tinggi yang diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sahaja
Kronologi penyekatan hak pengajian agama di Universiti Al-Azhar
Sejak dahulu lagi, pelajar Malaysia dibenarkan menyambung pengajian ke Universiti Al-Azhar tanpa sebarang biasiswa ataupun pinjaman dari pihak kerajaan. Mereka hanya mendapat zakat yang diberikan atas ihsan majlis agama negeri masing-masing ataupun daripada individu tertentu dan yang pastinya perbelanjaan dari ibu ayah sepenuhnya. Bagi pelajar yang memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), pelajar lepasan pengajian Pondok agama dan pelajar daripada mana-mana kolej yang membuat perjanjian MOU dan Muadalah, layak untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Namun bermula tahun 2001, Sijil Tinggi Agama Malaysia mula diperkenalkan dan menjadi syarat wajib bagi mereka yang ingin menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Ini menyebabkan mereka yang mengambil Sijil Tinggi Agama (STA) atau Sijil Tinggi Ugama (STU) tidak layak mendapat tempat di Universiti Al-Azhar. Seterusnya pada sessi kemasukan 2005/2006, sistem peperiksaan tahdid mustawa mula diperkenalkan bagi pelajar muadalah bagi menentukan mereka berada di tahun empat atau tahun 2, sedangkan sebelum ini mana-mana pelajar muadalah akan terus berada di tahun 4. Pada tahun yang sama juga pelajar dari pengajian Pondok tidak dibenarkan datang secara terus ke sini diatas alasan tiada SPM, STAM ataupun Diploma dari mana-mana kolej yang diiktiraf oleh LAN. Dan akhirnya pada tahun 2008, satu sejarah telah terlakar apabila, perjanjian MOU dan Muadalah dibatalkan. Dan kedengaran ura-ura yang terbaru bahawa pelajar STAM yang mendapat keputusan mumtaz dan jayyid jiddan sahaja yang layak menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Semakin sempit peluang pelajar Malaysia yang berkeinginan untuk menimba ilmu agama di gedung para ulamak yang tersohor didunia ini…adakah ia angkara tangan-tangan ghaib, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD-SubhanaAllah..

12 June 2008
Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Kaabah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail bertungkus kumus untuk menjayakan pembinaannya dengan mengangkut batu dari berbagai gunung.
Dalam sebuah kisah disebutkan apabila pembinaan Kaabah itu selesai, ternyata Nabi Ibrahim masih merasakan kekurangan sebuah batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.
Nabi Ibrahim berkata Nabi Ismail berkata, "Pergilah engkau mencari sebuah batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia."

Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba-tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, "Dari mana kamu dapat batu ini?"

Nabi Ismail berkata, "Batu ini kuterima daripada yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril)."
Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa sahaja yang bertawaf di Kaabah disunnahkan mencium Hajar Aswad. Beratus ribu kaum muslimin berebut ingin mencium Hajar Aswad itu, yang tidak mencium cukuplah dengan memberikan isyarat lambaian tangan sahaja.
Ada riwayat menyatakan bahawa dulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih, tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Kaabah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a'alam.

Apabila manusia mencium batu itu maka timbullah perasaan seolah-olah mencium ciuman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, Hajar Aswad itu merupakan tempat diperkenan doa. Bagi yang ada kelapangan, berdoalah di sana, Insya Allah doanya akan dikabulkan oleh Allah. Jagalah hati kita sewaktu mencium Hajar Aswad supaya tidak menyengutukan Allah, sebab tipu daya syaitan kuat di Tanah Suci Mekah.
Ingatlah kata-kata Khalifah Umar bin Al-Khattab apabila beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) : "Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah S.A.W menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad)."

ANJING-ANJING NERAKA

Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan :

· Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.
· Bacalah Al-Qur'an
· tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.
· Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.
· Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.
· Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.
· Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.

· Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.
· Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.
· Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.

Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, "Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain."
Sabda Rasulullah S.A.W., "Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti hati) dengan lisannya, dan anjing itupun merobek serta menggigit tulangnya."
Kata Mu'adz, " Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan siapa yang dapat terselamat daripadanya?"

Sabda Rasulullah S.A.W., "Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan oleh Allah S.W.T."

BALASAN MENINGGALKAN SOLAT.NA'UZUBILLAH

07 June 2008
Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"
Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya."
Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.s. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."

Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."
Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, menagapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?"
Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :"

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah.
1. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
1. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya.

Pages

Follow Us

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya
v>

Laman Web IPTA Dan IPTS Di Malaysia

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket